יום ד', ד’ בכסלו תשע”ח
דבר המנהל פרוייקטים מיוחדים רישום לתשע"ט מרחבים כיתתיים חדר מורים יצירת קשר English
 
 
מגמת מוסיקה בבית-ספר "רעות" פעלה מיומו הראשון של המוסד החינוכי החדש והמהפכני. מגמת המוסיקה חיזקה מלכתחילה את הפלורליזם והיוותה אבן יסוד לחיים בקהילה.

תוכנית ייחודית פלורליסטית במוסיקה בהיקף כולל של 5 יח"ל 1.1 הרקע לפיתוח התכנית והתפיסה הרעיונית של התוכנית בית-ספר "רעות" , קהילה דתית פלורליסטית מייסודו של ד"ר אריה גיגר ז"ל, הוקם בשנת 1999 על מנת לאפשר לילדים דתיים וחילונים ללמוד יחד , לגדול יחד, להתחנך על תשתית ערכים משותפת. מגמת מוסיקה בבית-ספר "רעות" פעלה מיומו הראשון של המוסד החינוכי החדש והמהפכני. מגמת המוסיקה חיזקה מלכתחילה את הפלורליזם והיוותה אבן יסוד לחיים בקהילה. בבית-ספר "רעות ( 270 תלמידים , 2 כיתות אם בכל שכבה מכיתה ז'-יב' ) נפתחות מגמות רבות : פסיכולוגיה-סוציולוגיה, ביולוגיה, גיאוגרפיה, תקשורת וקולנוע, תיאטרון, תושב"ע מוגבר, ספרות מוגבר, היסטוריה ותנ"ך מוגבר,ערבית, תרגום ועוד. אריה האמין בכוחו של החינוך המוסיקאלי לאחד בין בני אדם שונים. במגמת מוסיקה לומדים מוסיקה של המקרא, של התלמוד, של הזהר והמדרשים, ניגונים ופיוטים יהודים לצד מתיאוס פסיון של באך , גוספלים והללויה של לאונרד כהן . אחרי 12 שנים אנחנו יודעים שאריה צדק, שאפשר לחנך באמצעות המוסיקה . הפלורליזם יכול להתקיים על בסיס ידע והבנה הדדית. מוסיקה היא שפה אוניברסאלית. אנחנו ברעות מלמדים את השפה, מתוך אמון לא מבוטל שעיקר ההבנה או אי-הבנה בין בני אדם נמצא בין השורות. החינוך המוסיקלי ברעות תורם לחברה הישראלית בני אדם טובים ותרבותיים, צעירים בעלי השכלה רחבה התומכת בחיזוק הזהות היהודית-ישראלית מההיבט הפלורליסטי. תלמידי המגמה נכחו בכנסת ב15.07.2008 , יום בו עבר במלאת הכנסת חוק החינוך המשלב, חוק מהפכני והיסטורי. (ביוזמת הרב מלכיאור ואסתרינה טרטמן ) . בצעד יוצא דופן של הערכה והוקרה , הקדיש הרב מלכיאור במליאת הכנסת את החוק להוגה הרעיון הפלורליסטי ומייסד בית ספר רעות- ד"ר אריה גיגר ז"ל. על רקע ההיסטורי של שינוי בדיכוטומיה "חינוך לדתיים " ו"חינוך לחילונים" , הצלחנו במהלך השנים לגבש תכנית מוסיקאלית פלורליסטית. המוסיקאי הצעיר מקבל כלים קוגניטיבים, חווייתים, התנהגותים שיעזרו לו לממש את עצמו בתחום המוסיקה ללא דיסוננס עם מעורבותו החברתית. מגמת מוסיקה שואפת לצייד את בוגריו במיומנויות שיעזרו לאדם הצעיר של היום, מקבל ההחלטות של מחר, להסתגל למציאות המורכבת בארץ ישראל, להבינה, לשנותה , להנהיגה , כאזרח בעל השקפה פלורליסטית סובלנית. תפקיד מגמת המוסיקה הינו תפקיד דואלי : ערכי-חינוכי / תרבותי-מוסיקאלי עצם לימוד המוסיקה מהווה אתגר ומטרה נעלה. בנוסף, מוסיקה, בזכות סגולותיה הייחודיות , הופכת לאמצעי חינוכי עבור האדם הצעיר הנמצא בצומת עולמות : אישי, לאומי, אוניברסאלי. התכנית הייחודית פלורליסטית במוסיקה משלבת בין הטיפוח למורשת המוסיקאלית היהודית ושייכות האדם הצעיר לעולם המוסיקה האוניברסאלי. התכנית נותנת מענה איכותי ושוויוני לדילמות הנוער בזמננו, לריבוי הדעות המתפרסם באמצעות האינטרנט בעידן הגלובליזציה. התכנית מכשירה את מורי המגמה להיות מורי דרך ערכיים , בעולם בו כל הדרכים פרוסות לעיני המתבונן, כמו צומת ענקי ללא שילוט. בשל היותה שפה אוניברסלית, מוסיקה יכולה לשלב בין עוצמת השייכות לעם היהודי ולמדינת ישראל ותכליתו של האדם על פני כדור הארץ. חשוב לנו במגמת המוסיקה לציין שבעולם הכל כך טכנולוגי, המשקף יומיום שינויים מהירים אדירים ( למעשה המוסיקאי הצעיר לא זקוק למורה על מנת לספוג אינפורמציה בלבד) טבע האדם נשאר ללא שינוי. מתבגר במאה ה21 דומה, מבחינת טבעו, למתבגר מתקופות קדומות . הוא אוהב, כועס, מורד, לומד, וכו. האינפורמציה נגישה וזמינה ואין שום קושי להשיגה. התכנית הייחודית הפלורליסטית במוסיקה מחוייבת לתוכן מעמיק ומעשיר מההיבט הרגשי, החשיבתי וההתנסותי. המגמה מחויבת לציבור המגיע מכל זרמי היהדות להעניק מיומנויות חשיבה של הבנת האחר, קבלת האחר, העמקת הידע המקצועי ממבט אנושי רחב. בוגר מגמת מוסיקה נמצא בקידמת הבמה בשעורי ספרות המוסיקה בנושאים כמו ניתוח יצירות מוסיקאליות, הבעה אישית, פרשנות מוסיקאלית. בנוסף, בוגר מגמת מוסיקה ברעות רוכש כלים וידע בסיסיים בחמישה תחומים : 1. מוסיקה קלאסית 2. ג'אז 3. מוסיקת רוק ( מוסיקה פופולרית ) 4. מוסיקה יהודית. 5. מוסיקה אתנית ( בהקשר למוסיקה מסעיפים 1-4 ) בשעורי נגינה ושירה ( שעורי הרכבים ומקהלה) התלמידים יכולים לבטא את אהבתם למוסיקות שונות , לנגן מוסיקה מקורית על בסיס ההרמוניה הקלאסית , רוק, ג'ז או מוסיקה יהודית. בנוסף, תלמידי המגמה מסוגלים, על פי הכשרתם המוסיקאלית שהם רוכשים ברעות, להתנדב בכל מקום שהם מתבקשים להתנדב, מבתי אבות , בית תמחוי ועד אירועים שכונתיים וקהילתיים. הם יכולים לבצע יצירות בכל סגנון מוסיקאלי שהם מתבקשים ( על ידי מקום ההתנדבות ). הם פעילים בתפילה הבית ספרית ו"הלל" בראש חודש נשמע מוסיקאלי במיוחד. תלמידי המגמה הם חברים טובים. הגיבוש החברתי חשוב מאוד ומוסיקה יכולה לחבר בין כולם. במגמת מוסיקה ברעות לומדים תלמידים שהם מוסיקאים צעירים מחוננים, ילדים "רגילים" וילדים עם צרכים מיוחדים. המגמה הינה "אי" של הבנה, טוב לב, תרבות, השכלה רחבה ואהבת אדם. הטיפול המסור בפרט הוא גורם לשותפות בין תלמידים שונים. לכל אחד יש אפשרות לנתינה אישית, לכל אחד יש משהו להציע. אין תחרותיות בין תלמידים. מניעים לפיתוח התכנית 1. בית-ספר "רעות" הוקם מלכתחילה כבית-ספר ייחודי ולכן אנחנו מעוניינים להעניק לתלמידנו תכנית ייחודית אשר תתאים לצרכיהם הפרטים ולאופיו של בית הספר. 2. מגמת המוסיקה ברעות הינה רב-שכבתית ( י'-יא-יב' ) ולכן החלוקה על פי נושאים ספציפים לימודיים - לפי כיתות- אינה מתאימה לאופי המגמה ברעות. התכנית הייחודית מציגה תכנית תלת-שנתית מודולרית. התלמידים עוברים מסע מוסיקאלי-פלורליסטי של שלוש שנים, מסע בו לומדים יחד, מנגנים יחד, מתנדבים יחד ותורמים לקהילה ולחברה. 3. אנחנו רואים את המסע המוסיקאלי-פלורליסטי כמסע אישי ולכן מבחן הבגרות מתקיים בכיתה יב' ולא בכיתה יא. 4. התכנית הייחודית מגדישה את ערך הפלורליסם, מעצימה את ההבנה והחכמה, את החשיבה היצירתית והמורכבת. על מנת להשיג את יעדנו אנחנו מתמקדים ביצירת חווייה אישית משמעותית , חווייה שהיא קודמת לכל התמקצעות תחומית. אנחנו רואים את תחום המוסיקה כתחום אומנותי , רב-תרבותי, משמעותי מבחינה רגשית . בעיניינו יש שוני בין תחום המוסיקה ותחומים מכובדים אחרים הנלמדים בתיכון. הדגש על הרגש דורש זמן , זמן שלא קיים על פי התכנית הרגילה. 5. בשנה האחרונה התבשרנו על מבחני בגרות בכיתות יא-יב, מבחני בגרות שהם מחולקים בין שאלוני מפמ"ר ושאלונים פנימים. אנחנו מבקשים להעריך את תלמידי המגמה על פי ערכי הרעות, הפלורליסם, ערכים שמתבססים על תהליכים חשיבתים ארוכי טווח . 6. הכרת המוסיקה מהווה אמצעי להכרת האדם השונה, ה"אחר". דיונים פילוסופים הם בלב ליבם של שעורי המוסיקה ברעות. שעורים רבים מסתיימים עם שאלות ולא עם תשובות. התכנית הייחודית מטפחת את החופש המחשבתי, את יכולתם של התלמידים להשוות, להכיר, להבין , להעריך , להזדהות. 7. מוסיקה קיימת משחר ההיסטוריה האנושית. לא ניתן לדעת הכל אך ניתן להכיר קוגניטיבי ורגשי את עצם החווייה המוסיקאלית . הלימוד ברעות הינו לימוד פלורליסטי שיטטי. הרצף הלימודי ( בכל שנה לומדים אותם סוגים שונים של מוסיקה : קלאסי, יהודי, ג'אז , רוק ) יוצק השכלה מוסיקאלית משמעותית. 1.2 ייחודיותה של התכנית מיום הקמתה מגמת מוסיקה ברעות מלמדת במלאום את התכנים של תכנית המוסיקה הארצית. מגמת המוסיקה ברעות מאמצת במהלך 12 שנים את מטרות הוראת המוסיקה של הפיקוח המוסיקאלי במשרד החינוך. בנוסף, מגמת מוסיקה ברעות הינה ייחודית ושונה מכל היבט אפשרי , מהיום הראשון להקמתה .התכנית שהתגבשה עם השנים והגיעה השנה לצורתה המובנת , שמה דגש מרכזי על הפלורליסם המוסיקאלי . העצמת הרגש יוצרת חיבור בין בני אדם בכלל ובין בני אדם צעירים בפרט. . "אדרבא " ! כאשר אנשים שונים פותחים את הלב בהאזנה לניגון יהודי או פרלוד של באך, בנגינה, בשותפות המוסיקאלית, ה"חומות" נופלות. העצמה הרגשית גורמת לאנשים להתחבר, לא לפחד אחד מהשני. ההתחברות אל הרגש יוצרת אחדות. ייחודיותה של התכנית באה לידי ביטוי בחשיפה הרחבה לכל סוגי המוסיקה. תלמיד מגמת מוסיקה ברעות עובר "מסע מוסיקאלי אישי", הוא לומד להכיר סוגנונות שונים, ביצועים שונים ( מצורפים נספחים ) , לומד לנגן בשעורים מעשים צלילים שונים. התלמיד דומה למפסל בצלילים ,המסוגל "לפסל" בסוגים שונים של חומרים. כיום קיימות בארץ מגמות המתמחות במוסיקה קלאסית, ג'אז או מוסיקה יהודית. ההשכלה המוסיקאלית ברעות כוללת מוסיקה קלאסית, ג'אז, מוסיקה יהודית ורוק. שעורים לא מעטים מיועדים להשפעת המוסיקה האתנית על הסגנונות השונים. מצד אחד יש ערך פלורליסטי בחשיפה תרבותית רחבה. מצד שני קיים ערך מוסף מוסיקאלי. בעיניינו ברעות החשיפה לכל סוגי המוסיקה במאה ה21 הינה רלוונטית ביותר, היא נעשית שנה אחרי שנה במהלך 3 שנים, בצורה עקבית ולא כיחידת לימוד נפרדת. מגמות מוסיקה יוצרות מוסיקאים צעירים וקהל צעיר. על פי השקפתנו ,גם המוסיקאים וגם הקהל יכולים להיות בעלי הבנה וחשיבה יצירתית בתחומים וסגנונות שונים. אנחנו מבינים את ההתמקצעות של מגמות המוסיקה. לצד כיוון זה, אנחנו מציעים כיוון אחר, מתאים לבית ספר בו עיקר עיקרים הינו הפלורליסם והחיבור בין ילדים שונים באורח חייהם ובהשקפת עולמם הרוחנית-דתית. אנחנו בוחרים בחינוך מוסיקאלי הוליסטי , חווייתי, בעל ערך רגשי עמוק, בעל השפעה על השקפת העולם של המתבגר. התכנית שלנו ייחודית מכיוון שמחזקת חינוך ייחודי. מטרת התכנית הלימודית הייחודית במגמת מוסיקה ברעות הינה חיזוק האדם הטוב, התרבותי, הסובלני, במובן שאנחנו מבינים "טוב, תרבותי, סובלני", באמצעות שפת המוסיקה שהינה שפה אוניברסאלית. התכנית מחויבת לערכים יהודים ואוניברסליים : חיפוש אחרי האמת הפנימית , עשייה קהילתית למען ה"אחר" וה"חלש", עזרה לזולת, רגישות פנימית ואמפטיה לרגישות ה"אחר" , איזון אנושי בין טובת הפרט וטובת הכלל, פתיחות תרבותית בחברה רב-תרבותית, פתיחות מחשבתית, חשיבה יסודית ומעמיקה, הבעה כנה, ללא תועלתנות, אהבה למסורת ולמורשת היהודית, התחברות לנשמה היהודית ולמוסיקת הנשמה האוניברסאלית, אהבת האדם, אהבת העם היהודי ומדינת ישראל. הציר " יהודי-ישראלי- אזרח העולם " נמצא במרכז פעילותה של המגמה. על מנת ליצור תקשורת טובה בציר זה, התלמידים זוכים לחשיפה מוסיקאלית-תרבותית גדולה, חשיפה בה הדגש אינו אינפורמטיבי אלא רגשי. החשיפה לסגנונות המוסיקה השונים אינה מבלבלת . תלמידנו חשופים , דרך האינטרנט , ל"פסל צלילים" רחב. החשיפה שלנו במגמה מהווה הדרכה משמעותית בעיצוב ההשכלה שלהם. ילד שבא מבית חילוני ולעולם לא התחבר לניגון חסידי לומד להתרגש . ההתרגשות נרכשת בשעורים גם עבור ילד שמגיע מבית דתי ולא שמע את מיילס דיויס או את ג'ון קולטרין. כמורים, במהלך 11 שנים עברנו חוויות בלתי נשכחות. נקודת החוזק של התכנית הייחודית הינה הפתיחות. אנחנו מקשיבים לתלמידנו והם מקשיבים לנו. אנחנו פתוחים אחד לרעו. בנוסף לערך הפלורליסם ברעות, יש צורך היום, יותר מתמיד להאזנה מודרכת , הראויה להתייחסות ערכית. אנחנו מבקשים מתלמידנו לשים לב לכל הטקסטים המופיעים באינטרנט, טקסטים שחלקם סובלים מאלימות, גזענות והסתה. ( מצורפת טבלת מגמת מוסיקה עם דרישות לבחירת הרפרטואר ). "מורי הדרך" במגמת מוסיקה מבקשים האזנה ביקורתית ,על פי ערכי הפלורליסם והדמוקרטיה. תלמידנו מופתעים בתחילת דרכם לגלות את המסרים הסמוים המוסתרים בשירים כביכול תמימים. צוות מגמת מוסיקה מרגיש מחויבות עמוקה ומסירות טוטאלית לגילוי הטוב הטמון במוסיקאי הצעיר, המסוגל לקחת חלק תורם ומשפיע, באמצעות המוסיקה, בחיי הקהילה, החברה, המדינה. במשקפיים פלורליסטים, מוסיקה יכולה לשמש כאמצעי נפלא בשיח בין בני אדם שונים, הנמצאים ביחסים של שלום או קונפליקט. אכן, המוסיקה מאחדת בין בני אדם והחינוך הפלורליסטי , המאפשר קירבה אמיתית בין ילדים דתיים וחילונים מתחזק עם השנים. נקודה חשובה בבניית התכנית הינה היותה של מגמת המוסיקה , מגמה הוליסטית הנותנת כלים : א. להבנת הפרט בתוך הקהילה ב. להבנת התרבות היהודית בכל גווניה ג. למפגש בין זרמים, עמים ותרבויות ד.מגמת מוסיקה ברעות הינה פלורליסטית ולכן גם רב-שכבתית. לגיל הביולוגי אין משמעות בכיתות י'-יא'-יב', בנגינה, למידה, פרשנות. תלמידים מגילאים שונים לומדים בתכנית תלת שנתית כאשר כל אחד ואחת מסיים מסלול המשלב בין המוסיקה היהודית, קלאסית, ג'אז, רוק. התלמידים לומדים בין 10-15 שעות שבועיות בכל שנה. בכל שנה, כל תלמיד לומד פרק במוסיקה יהודית, פרק במוסיקת ג'אז, פרק במוסיקה קלאסית ופרק במוסיקה רוק. כל תלמיד בוחר לכתוב עבודה בתחום האהוב ביותר. כמו כן, כל תלמיד כותב "דף התחברות" למוסיקה שהייתה עבורו "מוסיקה זרה" לפני לימודיו במגמה. הלימודים בתולדות המוסיקה כוללים הבנה של תהליכים היסטורים, כמו כן , השלכות של התרבות המוסיקאלית על ההיסטוריה . לדוגמה - השפעת המוסיקה של ורדי על התפתחות הלאומיות באיטליה. - משמעות המוסיקה היהודית במחנות בתקופת השואה השעורים במגמת מוסיקה הינם משמעותיים וחווייתיים. קיים תאום מקצועי מלא בין מורות המגמה ובין הנושא הנלמד באותו פרק זמן בתיאוריה, הרמוניה, סולפז' ,פיתוח שמיעה , תולדות , ספרות המוסיקה , מקהלה והרכבים. קיים תאום מלא בין המתרחש בחיי היומיום בבית ספר וההתרחשות במגמה. המוסיקה האתנית היא מקור רב - השראה ולכן יש דגש על האזנה למוסיקה אתנית. מוסיקת כליזמרים נלמדת בהקשר למוסיקה מהרי הקרפטים והבלקאן. האזנה מודרכת למוסיקה של דביסי מובילה להאזנה לצלילי הגמלאן האינדונזי. בעידן הטכנולוגיה, הדבר החשוב ביותר ברעות הינו "לפתוח את הלב ". עבור תלמידנו מגיעים מרקעים שונים ( בית ברסלבי ובית חילוני, בית דתי ציוני ובית חסידי, ימני ושמאלני, מסורתי ו ... לא מוגדר) התכנית הייחודית מהווה מפתח לפתיחת הלב. היבט חשוב בתכנית הינה החברות : יש בין תלמידי מגמת המוסיקה תלמידים שזכו בפרס מטעם קרן שרת ותלמידים עולים חדשים מאתיופיה, תלמידים מחוננים ובעלי תסמונת דאון. באמצעות לימודי המוסיקה כל הילדים יכולים להיות חברים טובים. היעוד שלנו כמורים הינו להכנס לשעורים בתחושה של שליחות. אנחנו מאמינים בפילוסופיה של התחברות ולא בפילוסופיה של הפרדה. אנחנו מנסות לחבר את כולם לפנתאון המוסיקה היהודית והאוניברסאלית . התרגשות לא נמדדת בציונים אך ההתרגשות היא הבסיס ללמידה במגמה והרגש הוא התנאי להצלחת התכנית. בסופו של דבר, כל הילדים הם מתבגרים וביכולתנו לאפשר להם לצמוח לאנשים טובים , ה"סופגים" השכלה רחבה ורוחב לב. אין צורך לזכור את כל מה שהם לומדים. הזיכרון העיוני אינו מטרה בתוכנית הייחודית. חשוב לנו לחזק ולא לדכא את היצירתיות והצמיחה שלהם, במיוחד במגמה שהייתה והינה מגמה אומנותית.בנוסף לתכנים המופיעים בטבלה, ברעות התלמידים מכל שכבה מתנדבים. בתמונה נועם יומטוביאן, ילד עם תסמונת דאון שר עם ילדי מגמת מוסיקה מגמת מוסיקה לוקחת חלק פעיל בחיי הקהילה, השכונה, בעשייה. אלישע קרביץ מנגן בקונצרט למען חבריו הנכים על מנת להגביר את המודעות לנגישות בית ספר "רעות" מטפח את שילובם של התלמידים עם צרכים מיוחדים, לדוגמה ילדים עם שיתוק מוחין. בפעם הראשונה בתולדות מדינת ישראל, יוצאת בקיץ 2010 משלחת תלמידים לפולין בה משולבים תלמידים "רגילים" ותלמידים על כסאות גלגלים. בפולין לא ניתן להשיג אוטובוס נגיש וההחלטה על שילובם של הילדים הייתה החלטה מוסרית עם השלכות על כל חברי המשלחת. בתמונה רואים את אלישע קרביץ, יושב ראש מועצת תלמידים ותלמיד מחונן במגמת מוסיקה העולה לכיתה יב, המנגן ושר למען חבריו לשכבה , כאשר התפאורה מאחוריו מצביעה על בית ספר רעות כמקום נגיש. תלמידי מגמת מוסיקה הם פעילים מצטיינים, אקטיביסטים באמצעות המוסיקה, למען מטרות אזרחיות כמו שוויון הזדמנויות, נגישות, קבלת האחר. יישום הפלורליזם יוצר חברה טובה יותר, נאורה יותר , מאחדת וחזקה יותר. העם היהודי הינו עם קטן, הנמצא במתיחות בטחונית ללא סיום הנראה לעין. לחינוך המוסיקאלי במגמת מוסיקה תפקיד עצום. יש ביכולתה של המוסיקה לעצב דורות רבים לאחדות מתוך פלורליזם. שיר אחד מחנך יותר מאלף מילים ולכן כל מגמת מוסיקה אשר בוחרת בפלורליזם ראוייה , לדעתנו, להכרה, לתמיכה , להערכה. היעד של המגמה שאפתני : שינוי דמותו של בוגר התיכון, מאדם צעיר בעל השקפה סקטוריאלית לאדם בעל השקפה פלורליסטית, מעורב בעתיד מדינת ישראל ומוכן לתרום,להשפיע ולהנהיג. ממעוף ציפור , מטרת התוכנית במגמת מוסיקה הינה מתמקדת במסע אישי של התלמיד במספר ערוצים : 1. הערוץ הקוגניטיבי : העיוני- לימודי 2. הערוץ ההתנדבותי: עשייה למען הזולת 3. הערוץ החברתי-קהילתי: עזרה הדדית וגיבוש בין הילדים 4. הערוץ האישי: מימוש עצמי 5. הערוץ הרוחני : המימד המופשט 1. הערוץ הקוגניטיבי : העיוני-לימודי תלמיד מגמת מוסיקה לומד במהלך 3 השנים במגמה ( המשך ללימודי המוסיקה בחטיבה כיתות ז -ח-ט ) . תלמידי כל מגמת מוסיקה בארץ לומדים מספר רב של מקצועות : א. תולדות המוסיקה ב. ספרות המוסיקה ג. תיאוריה ד. פיתוח שמיעה וסולפג' ה. הרמוניה. ו. נגינה או שירה בהרכבים מוסיקאלים ומקהלה ייוחדיות התוכנית מתבטאת בפלורליזם שבה. כל המקצועות נלמדים על בסיס של שוני בין סגנונות מוסיקאליים, שוני בין השקפות עולם, שוני בין בני אדם. השוני לא הופך את בני האדם לטובים יותר או טובים פחות. הערכה הינה כלי מדידה במערכת מושגים בה לכל מוסיקאי צעיר כשרון משלו, עולם תרבותי ומסורתי משלו. השאיפה שלנו כמורי המגמה הינה לחבר בין בני אדם ולא להפריד. על מנת לחבר, כל תלמיד ירכוש ידע מעולמו התרבותי של ה"אחר" וה"שונה" ממנו. כמות האינפורמציה הנרכשת הינה עצומה ותלמיד נבחן ביכולתו להתמקד, לחוות ולהתנסות בעולמות מוסיקאלים שונים. מבחן הבגרות ( בכיתה יב' ) כולל שאלות מכל תחומי הידע הנלמדים. מבחן הבגרות מתקיים בכיתה יב' היות שמדובר במבחן ידע, חשיבה והבנה. במסע הלימודי ברעות הבגרות המוסיקאלית האופטימאלית דורשת זמן. כוונתנו לאפשר לכל תלמיד את המסע בזמן. מבחן הבגרות אינו מטרה אלא אמצעי הערכה. דרכי ההוראה, התכנים ותוכן הלמידה מאפשרים לתלמידים להבין מוסיקות שונות מכל רחבי העולם , מכל התקופות, בביצועים שונים אומנותיים או מקורים. 2. הערוץ ההתנדבותי: עשייה למען הזולת כחלק מהמסע האישי שלהם במגמה , תלמידי מגמת מוסיקה מתנדבים. הם מופיעים בבתי אבות, בבית תמחוי הפועל בבית ספר, במרכזים קהילתיים, בשכונות, בכל אירוע בו הנגינה שלהם והידע שהם רוכשים תורמים לחברה. 3.הערוץ החברתי-קהילתי : עזרה הדדית וגיבוש בין ילדים תלמידי מגמת מוסיקה תומכים אחד בשני. הם עוזרים אחד לשני בבניית עיבודים מוסיקלים. הם עוזרים אחד לשני בבניית הרכבים מוסיקלים הנדרשים למבחן הבגרות או להופעות ההתנדבותיות שלהם. ההיבט החברתי משמעותי במגמה. היות שכולם לומדים להבין את כל הסגנונות המוסיקלים , כל תלמיד יכול לעזור לאחר. 4.הערוץ האישי: מימוש עצמי כל תלמיד במגמת מוסיקה רוצה לממש חלום. המגמה הינה במה למימוש חלומות ושאיפות אישיות. במסגרת שעורים המיועדים לפילוסופיה של המוסיקה , כל התלמידים יכולים לחפש את האמת שלהם .השקפת העולם של המגמה היא השקפת עולם של עזרה הדדית ושותפות. היות ואין תחרותיות בין תלמידי המגמה, כל אחד יכול להעצים את השני. אנחנו מעודדים את הגישה של שותפות כמנוגדת לגישה "אדם לאדם זאב". כל אחד ואחת מחברי המגמה יכול להצליח כאשר ה"יחד " תומך ועוזר לו/לה. אין ציניות בדיוני המגמה, בחזרות ובהופעות. בזכות גישת השותפות , לכל אחד מתלמידנו יש תומכים רבים שמחזקים, מושיטים יד, נותנים עצה טובה. 5. הערוץ הרוחני עולם המוסיקה הינו עולם רוחני. על פי הגישה הפלורליסטית, כל אדם יכול להתחבר לעצמו ולאלוהים , אם יש בו רצון להתחבר, בדרכו. עולם המוסיקה מהווה שער ליקומים מקבילים של עוצמה, מסתורין ושאלות גדולות. יצירות מופת רבות מהוות למעשה תפילות. כל תלמיד/ה מתקדם בערוץ הרוחני על פי הקצב שלו/ה. אנחנו כצוות הוראה מעודדות את חיזוק הקשר בין האדם הצעיר לעולמו הרוחני, עולם רוחני עם או בלי התגלות אלוהית. הקונצרטים, ההופעות, החזרות, רגעי האזנה למוסיקה, החיפוש אחרי ה"מוסיקה המקורית " או "המוסיקה שאתה הכי אוהב " - הם בעצם ערוצים רוחנים. תלמידים מכיתות ח-י-יב' שרים ומנגנים יחד 1.3 כותבי התכנית, תומכי התוכנית התוכנית הייחודית פלורליסטית במגמת מוסיקה נכתבה במהלך 11 שנים והגיעה לצורתה הסופית בקיץ 2010. פרופסור אלכסנדר תמיר תומך בתכנית. ד"ר סטיב הורנשטיין מאקדמיה למוסיקה רובין בירושלים תומך ומלווה את התוכנית. ד"ר הורנשטיין התנדב ללמד במגמת המוסיקה ברעות מתוך מסירות לחזון. *אירינה גרציאני - רכזת מגמת מוסיקה ברעות M.A במוסיקה, אומנויות הביצוע, חינוך - באקדמיה למוסיקה רובין בירושלים ובאקדמיה בבוקרסט רומניה, זוכת קרן שרת, פרס 2 בתחרות אומן הצעיר של רשות השידור. *פרופ. דומיטרו בוגיץ' ז"ל - הקטדרה למוזיקולוגיה בוקרסט רומניה הקטדרה להלחנה אקדמיה למוסיקה רובין ירושלים דומיטרו בוגיץ' ז"ל היה אביה של אירינה גרציאני. 1.4 התלמיד וצרכיו האדם הצעיר שיסיים בהצלחה את לימודיו, יהיה מסוגל לבחור לעצמו עולם תרבותי – מוסיקאלי מתאים לו מבלי לפסול עולמות תרבותיים - מוסיקאליים שונים. מגמת מוסיקה הינה מגמה הטרוגנית ופלורליסטית : א. הילדים מגיעים מכל זרמי היהדות ב. הילדים מגיעים מעולמות מוסיקאלים שונים ג. הילדים הם בעלי יכולת לימודית אקדמית השונה זה מזה אנחנו משתדלים לתת מענה איטלקטואלי וחווייתי לכולם. אנחנו מחויבים למצוא בסיס תרבותי המאחד את כולם ברמה האנושית. התכנית מעצימה ומפתחת את הכישרון המוסיקאלי כחלק אינטגראלי מהיותם בני אדם טובים. רוב בני האדם יכולים לשמוע. כל בני האדם יכולים ללמוד במגמת מוסיקה על פי תפיסתנו. לימודי המוסיקה, המתחילים בבית-ספר "רעות" בכיתה ז' , מאפשרים לכל התלמידים להצליח במבחני הבגרות, כאשר מבחן הבגרות הינו אמצעי לדרכו האישית בהמשך חייו. הערך הטמון במבחן הבגרות הינו סיום המסע המשמעותי במגמה. נדגים זאת כך: תלמיד מגמת גיאוגרפיה לומד 3 שנים, 3 שעות שבועיות על מנת להצליח במבחן בגרות 5 יח"ל. לעומתו, תלמיד מגמת מוסיקה שניגש לבגרות בהיקף 5 יח"ל לומד בין 10-15 שעות לימוד בשבוע. ההשקעה האישית והבית ספרית במגמת מוסיקה גדולה מן הרגיל. תלמידי מגמת מוסיקה הינם מתבגרים שאוהבים ללמוד מוסיקה, עד כדי כך שמוכנים להשקיע פי שתיים ופי שלוש יותר מחבריהם לספסל הלימודים על מנת להשיג אותו הישג סקולסטי בתעודת הבגרות. אנחנו שמחים לקבל למגמת מוסיקה תלמידים מבריקים בעלי יכולת הבנה ונגינה . יש במגמת מוסיקה ברעות תלמידי בעלי אי.קיו 150 ומעלה. בנוסף, אנחנו לעולם לא שוללים לקבל למגמת מוסיקה תלמידים בעלי יכולות אחרות. בין תלמידי המגמה יש תלמידים זוכי פרס קרן שרת, תלמידים שקרן ירושלים גייסה לשליחות מוסיקאלית בארצות הברית או קנדה. בנוסף, בין תלמידי או בוגרי המגמה נמצאים ילדים עם תסמונת דאון, ילדים שהגיעו מאתיופיה ולעולם לא ניגנו בכלים מוסיקאלים מערבים ולא ידעו תווים. הם יודעים לתופף מקצבים מדהימים 5/4 ביד אחת מול 12/8 ביד שנייה. הם הקשיבו להקלטות ג'אז ישנות ( תקופת ניו אורלינס ) ורקדו באופן ספונטני לצלילי החצוצרה של לואי אמסטרונג. אנחנו לעולם לא שוללים זכויות מתלמידים שלא למדו מוסיקה קודם, במסגרות פרטיות או בכל מסגרת אחרת מכיוון שאנחנו שואפים לשוויון הזדמנויות בחינוך, גם לבעלי אמצעים כלכליים וגם לבעלי אמצעים דלים. מבורך כל הפוסע בדלתו של חדר מוסיקה. מוסיקה אינה מדע. מוסיקה מהווה על פי תפיסתנו עולם אנושי, תרבותי, רגשי ורוחני. מדובר בעולם פתוח והומניסטי. אנחנו נקבל למגמה כל תלמיד המעוניין ללמוד מוסיקה, המבטא רצון עז להשקיע ולהשכיל. התנאי היחיד למגמה : הרצון של האדם הצעיר ללמוד תחום זה. תנאי להמשך במגמה : התענינות, רצון ללמידה ואהבת תחום הדעת. האזנה למוסיקה אינה טבעית עבור כל בני האדם. חלק מתלמידנו הם תלמידים עם בעיות קשב וריכוז. אנחנו משקיעים רבות במגמה על מנת לפתח את יכולתם של כל המתבגרים להאזין למוסיקה, להקשיב למה שנשמע ונאמר. במקורות מוזכר הציווי : "שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד " - פירושו מבחינתנו: "תקשיב ישראל ". חובתנו במגמה לגלות את הניצוץ האלוהי הטמון בכל תלמיד. להלן ציר הרעיוני בנושא הקשבה והאזנה למוסיקה : 1. האזנה פנימית- אני מאזין לעצמי, לגוף שלי, למחשבות שלי, למוסיקה שבתוכי לרגשות שבי, לשירי השבת ששמעתי במשפחתי, לשירים שעוד לא כתבתי אך ברצוני לכתוב. 2. האזנה לאחר – אני מקשיב לקולות שאינם שלי , כלומר הם זרים לי יצירות אחרות, שירים אחרים, סגנונות שהם "אחרים" עבורי 3. האזנה לשיח האלוהי - אני מקשיב פנימה לניצוץ שבי, לאלוהים שבתוכי, למוסיקה כניצוץ קדוש , לכל רגע נתון להתגלות אומנותית. האומן יכול להקשיב לרגעים קדושים רגעים אלה יכולים להתרחש בזמרה של התפילה, ברגעי האזנה לרביעייה של שוברט או בשיר ללא מילים, בשיר ששר שלומי שבת או אהוד בנאי. ההזדמנות נוצרה. ההתגלות יכולה להתרחש. "הכל קדוש" ! ברעות אנחנו מאמינים שאלוהים נמצא בלבבות. יכולת האזנה טובה מתפתחת עם הזמן, דורשת זמן. האזנה משמעותית משנה את השיח בין בני אדם . הדיאלוג קיים אם שני הצדדים מקשיבים. השפעת המוסיקה על חיי היומיום עילאית. בנוסף, טיפוח יכולת האזנה מצמיחה כוחות נפש בלתי מוסברים, בלתי ניתנים להבנה רציונאלית ובלתי נמדדים במבחני בגרות. היות שאנחנו משקיעים רבות ברעות בטיפוח האזנה , גם מבחן הבגרות נבנה על מנת להוקיר את המאזין המצטיין ( פרק החידון מהספרייה המוסיקאלית - מצורף כנספח יחד עם מבחן הבגרות האחרון -2010- בסיום התכנית) . טיפוח יכולת האזנה היוותה תמיד אחד מהישגיה החשובים ביותר של מגמת מוסיקה. אנחנו למדנו איך להפוך את שעור ספרות המוסיקה לשעור רלוונטי עבור הצעירים. האזנה המודרכת הפכה עם השנים לנקודת חוזק חשובה. מגמת מוסיקה אמורה לפנות לקהל מגוון ולא רק למוסיקאים מקצועים. תלמידי מגמת מוסיקה יוצאים ביחד או בנפרד לקונצרטים רבים, להופעות, לכיתות אומן. טיפוח יכולת האזנה במאה ה21 מהווה אתגר ומטרה והיא תנאי ליישום הפלורליזם בשטח. הפלורליזם מתקיים תוך הקשבה הדדית. אפשר לגוון בין למידה עיונית, האזנה, פרשנות, כתיבת כתבות, דיונים, נגינה, סולפג' ,כתיבת הכתבות, הרמוניה ועוד. הגיוון עוזר למתבגרים להתמקד בשעות המאוחרות. אנחנו מלמדות באופן פרטני, קבוצתי, פרונטאלי. במגמת מוסיקה נלמדים נושאים שונים על פי גישת "בית המדרש" כלומר התלמידים לומדים יחד. לדוגמה : השיר Fragile של סטינג נלמד בחברותא , כאשר משימת התלמידים בחברותא הינה לגלות את משמעות הכותרת, את הקשר בין המילים למוסיקה, את האמצעים האינסטרומנטאלים שהמלחין יוצר על מנת להעביר את המסר. מוסיקה יכולה לגרום לסולידריות בין בני אדם שונים. היות שזאת נקודת החוזק בקרב תלמידי המגמה , מוסיקה יכולה לאפשר לאדם הצעיר לחיות בהרמוניה עם אחרים. התכנית הייחודית בנוייה על מנת למנוע מתחים ולפתח הרמוניה. מורי מגמת מוסיקה מהרהרים יחד עם תלמידי המגמה על הקשר שבין יצירתיות אישית ותמיכת הקבוצה. מאפלטון ועד שופנהואר,ממוצרט ועד אנסקו, רבים עסקו בסגולות המוסיקה כסגולות ריפוי עוצמתיים. בשעורי המגמה יש מקום לדיונים בנושא הפילוסופיה של המוסיקה, המוסיקה במקורות יהודיים כמרפה ומחזקת. אפשר לנתח מוסיקה אך ורק מבחינה קוגניטיבית וטכנית. על פי בקשת התלמידים בשעורים מנתחים מוסיקה כשוחרי מוסיקה, אוהבי מוסיקה, מתוך כבוד עצום להתרגשות המוסיקאלית. תלמיד תיכון שמחפש אתגר ולמידה קוגניטיבית בלבד יגש לבגרות במדעים, ירחיב את הבגרות במתמטיקה, בהיסטוריה וכו. תלמידי מגמת מוסיקה משקיעים שעות כה רבות בסיום יום הלימודים מכיוון שהם מחפשים "מלאות רגשית" התנסות רגשית, הבעה באמצעות המוסיקה. יש מקום משמעותי בשעורים לחווייה, להבעה, לביטוי עצמי, להתרגשות. אנחנו לא מפחדים לומר לתלמידנו שהם יקבלו את כל הזמן הנדרש להם בקידמת השעור על מנת לחוות את המוסיקה, על מנת לנסות שוב, על מנת להתרגש ולרגש. התלמידים אסירי תודה על ההזדמנות. אי-אפשר במילים לנתח את ההתרגשות. במילים אפשר לנתח צלילים, מהלכים הרמונים, מבנה, מרקם. אי-אפשר לנתח את הגאוניות, את הניצוץ, את התגלות המסתורין המוסיקאלי. על פי צרכי התלמידים צוות מגמת מוסיקה שומר על מעיין הלמידה כמעיין מתגבר יקר ערך. התחום העיוני רציונאלי של המוסיקה יקר ערך. בנוסף, מגמת מוסיקה בתוכנית ייחודית פלורליסטית שומרת על הכישרון, המקוריות, ההתלהבות ומאפשרת לתלמידים להרגיש ולהבין . בהמשך לקו המנחה את הלימודים המוסיקאלים ברעות, בחירת הרפרטואר מהווה נקודת מפנה עבור כל אדם צעיר. תלמידי מגמת מוסיקה יכולים לבחור לנגן בכל סגנון מוסיקאלי. אנחנו מבקשים מכל התלמידים להשקיע מאמץ בבחירת הרפרטואר על מנת שהבחירה תהיה ערכית ולא פופוליסטית-מסחרית. תלמידי המגמה משתתפים בחבורת זמר ייחודית בה הם שרים פיוטים וניגונים מוסיקה יהודית לדורותיה. הנגינה והשירה מהווים ביטוי אנושי משמעותי. אנחנו מחזקים כל אדם צעיר שרוצה לומר משהו, באמצעות המוסיקה. למעשה לימודי המוסיקה במגמה פלורליסטית מהווים תשתית רחבה עיונית-ערכית-מעשית להעצמה ופיתוח מקוריות ויצירתיות מוסיקאלית. כך אפשר להעצים גם מנהיגים בהווה ובעתיד. 1.5 המורה ותפקידו מורי מגמת מוסיקה בבית-ספר "רעות" : אירינה גרציאני דבי יודלביץ' קיצור קורות חיים נכתב בסעיף על כותבי ותומכי התכנית הייחודית. אירינה גרציאני מלמדת התחברות מעשית למוסיקה באמצעות נגינה באנסמבל. אירינה מלמדת תולדות וספרות המוסיקה הקלאסית, המוסיקה היהודית, ג'אז ורוק. אירינה היא בעלת תואר שני במוסיקה באקדמיה למוסיקה בבוקרשט רומניה, בעלת תואר אומן באקדמיה רובין, בעלת תואר שני בחינוך ותעודת הוראה , בעלת פרסים ותעודות בפסטיבלים ותחרויות בתחומי מוסיקה שונים. דבי יודלביץ' מלמדת תורת המוסיקה : תאוריה, פיתוח שמיעה וסולפג', הרמוניה, מקהלה והרכבים. דבי היא בעלת תואר ראשון במכללת דוד ילין. דבי זמרת ומנצחת מקהלות והופיעה בפסטיבאלים רבים בצ'ילה, ארגנטינה וישראל. ציפיות ממורה ברעות : להיות אדם ערכי "לעבוד את השם, כל אחד בדרכו" אריה גיגר ז"ל ( במובן הפילוסופי של המשפט ) להיות מקצועי ומסור לעבודה למצא את הטוב הטמון בילדים , לחזק ולפתח אותו התוכנית המוצעת יוצרת מלכתחילה שותפות מלאה בין תלמידים ומורים. מוסיקה נשגבת וכל העוסקים בה הם שותפים ללמידה, לעשייה, ליצירת האווירה. מגמת מוסיקה בתכנית הייחודית הינה מגמה הפועלת בשני מימדים : 1. המימד האוטונומי של המגמה 2. מגמת מוסיקה כחלק אינטגרלי וחי ממציאות התיכון 1 השעורים מועברים בקצב המתאים ללמידה בתיכון , בכיתה הטרוגנית. משימות אישיות מותאמות לכל תלמיד , מהתלמיד המחונן המאותגר במשימות חשיבה של מטה-קוגניציה ועד לילד עם צרכים מיוחדים, הזקוק לתיווך והכוונה בשאלות ידע. רף הציפיות שלנו גבוה. אנחנו מאמינות בכל אחד ואחד מחברי המגמה. כאשר תלמיד מקבל 100 במבחן אנחנו שמחות איתו. כאשר תלמיד מקבל 60 או פחות במבחן , המבחן שווה 60 לא האדם. זאת הבחנה חשובה מאוד ואנחנו מקפידות על ההסבר. מוסיקה נלמדת כחווייה חינוכית, אנושית, ערכית .מורות המגמה מחויבות לשאלות מתחום הפילוסופיה של המוסיקה, האסתטיקה, החינוך, האומנות כאומנות במה, ביצוע, הלחנה. היות ששתי המורות הינן גם מחנכות, שעורי מוסיקה הם בעצם שעורי חיים. דיונים על מלחמה או שלום הסתיימו עם ביצוע שירי מלחמה או שירי שלום. דיונים על זהות יהודית הסתיימו עם ביצוע שירי תפילה. הדגש הינו על הבנה משמעותית ועל חשיבה מורכבת, מחוץ לקופסה, לצד הספק חומר עיוני על פי דרישות משרד החינוך. 2. כחלק אינטגראלי וחי ממציאות התיכון, מגמת מוסיקה היא שותפה אמיתית למעגל החגים היהודים, לאירועים החשובים בלוח השנה, לאקטואליה הישראלית. התכנית הייחודית הפלורליסטית נבנתה על היותה מגמת מוסיקה מגמה התנסותית אומנותית . לא מדובר במגמה שחיה בתוך "בועה" אלא במגמה שהיא לב פועם ביומיום הבית ספרי, מגמה שמעשירה את האווירה והעשייה בתחום הרוחני, ההתנדבותי והחברתי, היצירתי אומנותי. 1.6 החברה וצרכיה : הקשר בין מוסיקה לחברה תוכנית הייחודית הפלורליסטית במוסיקה נבנתה עבור מגמת המוסיקה בבית-ספר "רעות" בירושלים. היא מתאימה לכל מוסד חינוכי ששם דגש על פלורליזם, על סובלנות, על הבנת ה"אחר", על הזיקה והשייכות לעם היהודי וזהות האדם כאזרח העולם. בית ספר רעות נוסד בשנת 1999 על ידי ד"ר אריה גיגר ז"ל , אידאליסט גדול שהאמין באחדות עם ישראל. כפסיכולוג, היסטוריון ואיש חינוך דגול אריה ראה בפילוג החברה הישראלית סכנה גדולה לעתידה. אריה הקים בית ספר פלורליסטי בו לומדים יחד ילדים חילונים וילדים דתיים, ילדים מסורתים וילדים שמסורת ישראל זרה להם. מגמת מוסיקה הוקמה מלכתחילה כמנוף רעיוני וחווייתי ליישום הפלורליזם בבית ספר. קהילת רעות הינה חברה הטרוגנית הפותרת קונפליקטים באמצעות תקשורת לא אלימה. החברה מתמודדת בהצלחה עם ארבעה ערוצים, בהם מגמת מוסיקה משמשת בתפקיד מרכזי . פירוט הנושאים : 1. הנושא הלימודי וסוגיית ההטרוגניות 2. הנושא החברתי וסוגיית ההתחברות בין בני אדם 3. הנושא ההתנדבותי וסוגיית טובת הפרט אל מול טובת הכלל 4. הערוץ הדתי-רוחני וסוגיית הסובלנות החילונית והסובלנות הדתית 1. בבית-ספר "רעות" ובמגמת מוסיקה ברעות לומדים מתבגרים בעלי רקע שונה, יכולות קוגניטיבית ואינטלקטואליות שונות, מוטיבציה שונה, מצב סוציו-אקונומי שונה, עולים חדשים, ותיקים, ילדים שהם מחוננים, ילדים עם ליקוי למידה קלים או צרכים מיוחדים במסלול של חינוך מיוחד, הדורשים משאבים רבים. הכיתה והמגמה ברעות הטרוגנית. משאבים ופתרונות : צוות ההוראה ברעות משתלם במהלך 12 שנים בהשתלמויות על למידה דיפרנציאלית והטרוגנית. קיימת תוכנית מיוחדת לתלמידים מחוננים וקיימות תכנית חיזוק לתלמידים עם צרכים מיוחדים : מרכז למידה. תלמידי מגמת מוסיקה מבקרים בקונצרטים והופעות בתיאטרון ירושלים או בבריכת הסולטן, במעבדה, הולכים להרצאות ולכיתות אומן. 2.הנושא החברתי חשוב מאוד ברעות, היות שתלמידים בית הספר בעלי רקע שונה. שני הקונצרטים השנתיים מהווים הזדמנות נהדרת לגיבוש חברתי, פרגון, הבנת האחר. רפרטואר הקונצרטים הינו מגוון וערכי ומאפשר חיבור של קהילת רעות. בנוסף, פעמיים בשבוע קיימת תוכנית מוסיקאלית הנקראת "תוכנית ההתחברות" . ה"התחברות" מתקיימת בזמן התפילה . התפילה נעצרת ומדריך ההתחברות המוסיקאלית משמיע שיר או יצירה מפנתאון המוסיקה הקלאסית, ג'אז, רוק , מוסיקה יהודית. ילדים שלא מתחברים לתפילה מקבלים אופציה אחרת וחומר אחר למחשבה והתבוננות. כמו כן, ילדים שמעוניינים להתפלל יכולים להגיע לכוונה טובה יותר אחרי האזנה למוסיקה. החברה מאפשרת להם רגעי שקט מוחלט. כל שנה תלמידי מגמת מוסיקה יוצאים יחד עם חבריהם לספסל הלימודים לשבת משותפת , שבת סמנריון. הסמנריון שם דגש על ניגונים יהודים. במהלך הסמנריון נלמדים ניגונים שונים ו"נפתח הלב " למוסיקה יהודית מקהילות ישראל שונות. 3. לילדים אין כסף אך יש זמן. ברעות מנסים לשכנע את התלמידים ש"עושה טוב מרגיש טוב" , שהפרט הוא חלק בלתי נפרד מהכלל וטובת הכלל חייבת להיות משמעותית בעיניי הפרט. במציאות הישראלית האינדיווידואליזם הוא במרכז. כל אחד עושה לביתו. ברעות אנחנו מנסים לחנך לערבות הדדית, מקפידים על "לחץ חברתי" של התנדבות ותרומה לחברה.ברעות הקהילה במרכז. התכנית הייחודית במוסיקה שמה דגש על עשייה בתחום הקהילה ועל התנדבות. משאבים : קיימת תוכנית התנדבות הנקראת "תוכנית מעשר" , תוכנית מנוהלת על ידי דירקטוריון של ילדים ורכז מבוגר. תוכנית ההתנדבות של תלמידי מגמת מוסיקה היא חלק אינטגראלי ממערכת ההתנדבויות. מגמת מוסיקה מתנדבת בבתי אבות ( כגון בית אבות ליאו הופמן), בבית התמחוי הנמצא בבית ספר, בפעילות השכונתית ועוד. 4. הערוץ הדתי רוחני מהווה עבור התלמידים הדתיים והחילונים אתגר. על מנת לבנות שפה משותפת בין הילדים , הנהלת בית הספר משקיעה משאבים רבים בהענקת ידע רחב השייך לארון הספרים היהודי, אופציות שונות של פרשנות טקסטים, מזמינה אורחים רבים , בעלי רקע שונה, להשתתף בפאנלים שונים. מגמת מוסיקה משתתפת בערוץ זה בכל תפילות ה"הלל" , בימים מיוחדים בעלי משמעות יהודית. בראשי חודש מתקיים חיבור ל"נשמה היהודית" על ידי הרקדות מיוחדות, שירה בציבור, שירה במקהלה, יצירת מוסיקה יהודית עכשיווית על פי טקסטים מסידור התפילה. 1.7 הרציונל בית-ספר "רעות" הוקם לפני 12 שנים על מנת לאפשר אלטרנטיבה למערכת החינוכית שהייתה קיימת עד אז : המערכת הממלכתית והמערכת הממלכתית דתית. בית-ספר "רעות" או בשמה קהילה דתית פלורליסטית מייסודו של ד"ר אריה גיגר ז"ל , נמצאת בקטגורית בתי הספר הממלכתיים במסלול המשלב , בתי ספר ממלכתיים המעניקים תיגבור תנ"ך ותושב"ע , בתי ספר המשלבים אוכלוסיות דתיות וחילוניות. המושג "משלב" הינו תרגום עברי של המילה פלורליזם - Pluralism החינוך הכללי ב"רעות" דומה לחינוך הכללי בבתי ספר יהודיים בתפוצות. זאת אולי, אחת הסיבות שתלמידים אמריקאים , צרפתים, אוסטראלים, קנדים, שהוריהם בשנת שבתון מגיעים לרעות. מגמת מוסיקה ברעות הוקמה לפני 12 שנים ודגלה מלכתחילה בחזון רעות. אחרי 11 שנות קיום הגיע הזמן לשבת ולכתוב תכנית ייחודית פלורליסטית מובנת. מגמת מוסיקה ובית ספר רעות הינם מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית. על מנת לחבר ולא להפריד בין ילדי עם ישראל חיפשנו ומצאנו את ה"דבק" החינוכי. החיבור הטוב ביותר עבור המתבגרים מתבצע, ללא ספק, באמצעות המוסיקה. מוסיקה כשפה אוניברסאלית מאפשרת לכל אחד להיות "הוא עצמו" ולהבין את "האחר". החינוך המוסיקאלי ברעות הינו הגורם המכריע בהבנת ה"אחר" והשונה. באמצעות המוסיקה המתבגרים מפתחים סובלנות הדדית , נעלמות הדעות הקדומות וכל אחד ואחת מעשיר ומעשירה את השני. מדינת ישראל היא מדינת הגירה. עובדה פשוטה זו מהווה את ההסבר החלקי לחלוקתנו , כעם , לקבוצות. היסטוריונים פוסטמודרניסטים כמו שלמה זנד מצביעים על הקושי בחיזוק זהותנו הלאומי. מגמת מוסיקה ברעות מנסה לחזק את השייכות לעם היהודי ולמדינת ישראל. התכנית הייחודית מטפחת את כישורי המנהיגות של הלומדים במגמה . שאיפתנו במגמה היא לאפשר לתלמידנו לחזק רגישות והתחשבות כבני אדם המבינים את המתרחש סביבם ומגיבים בהתאם. תלמיד התוכנית הייחודית הוא אדם לומד, בעל סקרנות ורצון להעמיק ולפרש את הנלמד. התלמידים הם בעלי ידע משמעותי כתוצאה לחשיפה רחבה, עולם תרבותי מגוון ותפיסה אחראית. תלמיד מגמת מוסיקה מבצע יצירות שונות ומגוונות ועוזר לחבריו לבצע יצירות שונות. תלמיד מגמת מוסיקה מאמין במקוריות וביצירתיות שבו. תלמידי מגמת מוסיקה מתגבשים לקהל תרבותי ורגיש. היסוד המארגן של התוכנית הינו הפלורליזם. לפי כך תלמיד מגמת מוסיקה הוא אדם פלורליסטי המבין ומכבד תרבויות שונות, אדם סובלני שלא פוגע באדם אחר אך יכול לא להסכים איתו. התכנית נבנתה על מנת לאפשר למתבגרים השכלה מוסיקאלית שיוצרת תחושת זהות ושייכות לעם היהודי ולמדינת ישראל ומצד שני מטפחת את הרחבת האופקים. תלמיד מגמת מוסיקה הינו אזרח בעל מעורבות בקהילה ובחברה ולכן במהלך השנים דווקא תלמידי מוסיקה היו למנהיגי מועצת תלמידים או מנהיגי ועד ניהול מעשר. יכולת הבעה באמצעות המוסיקה הינה טבעית לתלמידי המגמה. התפקיד שלנו , המבוגרים במגמה הינו העלאת הדימוי העצמי וחיזוק התדמית של הילדים. וזאת שליחות. אותם ילדים , שרוכשים במגמה אמון בעצמם ובהשקפת עולמם יהיו יום אחד למנהיגים של החברה הישראלית העתידית. הם יהיו מנהיגים אמפטים, רגישים, מוכשרים, הם יבינו את ה"אחר" ואת ה"שונה" . הרי כל אחד מאיתנו הוא אחר ושונה למעשה. הם ינגנו יחד ויצליחו ליצור חברה בה ה"יחד" הינו היסוד המארגן. ההתחלה : הפלורליזם השאלה המתבקשת : איך עושים את זה ? איך מלמדים פלורליזם באמצעות המוסיקה ? הדרך : לימוד מעמיק ומקיף של מוסיקת העולם בכל הזמנים ( מוסיקה יהודית , מוסיקה קלאסית, ג'אז ורוק, מוסיקה אתנית ). סדר והיקף השעורים יפורט בהמשך. היישום : ניתוח יצירות וביצועים מההיבט הפלורליסטי, ללא שיפוטיות,חשיבה סטריאוטיפית וסטיגמות, מתוך ידע, הבנה, "פתיחות הלב" . התכנית דורשת זמן, תרגול רב בכתיבת כתבות מוסיקאליות, דיונים על סגנונות שונים, דיונים על עולמות תרבותיים שונים. התנסות והמחשה : נגינה של יצירות שונות השייכות לסגנונות שונים , בהרכבים שונים, כתיבה מקורית 1.8 מספר יחידות הלימוד בתכנית התכנית הייחודית פלורליסטית במגמת מוסיקה הינה תכנית של 5 יח"ל בהשוואה למגמות שונות הקיימות בתיכון ( גיאוגרפיה, מדעי החברה, ביולוגיה, תושב"ע מוגבר, תנ"ך מוגבר ) הספק החומר העיוני הנלמד במגמת מוסיקה עולה בהרבה על תחומי הדעת שונים. בנוסף, מגמת מוסיקה הינה מגמה התנסותית , מגמה בה חבריה מבצעים, מאלתרים, שרים, מנגנים , מרגישים, חווים, מתנסים, . מדובר בהשקעה אישית עצומה, השקעה של זמן, רגש ומסירות , בתמיכה טוטאלית של בית הספר ושל ההורים. תלמידי מגמת מוסיקה לומדים במהלך 3 שנים . תלמיד כיתה יב' נבחן במבחן בגרות פנימית. מבחן הבגרות מחולק ליומיים באותו שבוע . מבחן תולדות וספרות המוסיקה: שעתיים מבחן תיאוריה, פיתוח שמיעה, הרמוניה : 3 שעות החומר הנלמד מתחלק שווה בשווה לשלוש שנים כלומר 1:3 בכל אחת מכיתות י, יא, יב נלמד שליש מהחומר הלימודי. להלן פרוט שעות המגמה לפי נושא הלימודי . מדוע בטהובן הוסיף מקהלה לסימפוניה ה9 ? האם היה כותב תזמור שונה אם לא היה חירש ? האם אדם רגיל לשמוע רק מוסיקה מערבית יכול להתרגל לשמוע מוסיקה של המזרח ? האם ניתן לשמוע 4 קולות בו-זמנית ? האם החלוקה ל4 קולות בשירי מקהלה יוצרת תחושת אחדות או ייחודיות ? אנחנו , הצעירים והמבוגרים במגמה צמאים לשאול שאלות. כך נוצר הגיבוש של " אנחנו" . יש תמיד הקשבה והבנה לכל סוגי התשובות. חקירת עולם המוסיקה באמצעות שאלות נובעת מההיבט הפלורליסטי של התכנית . "אתה לא מכיר, אתה לא יודע ? " "תשאל" . "תחשוב ". כל תלמיד המגיע למגמת מוסיקה לומד לתת אמון בחשיבה שלו. כל סגנון מוסיקאלי שנלמד, כל יצירה שנלמדת היא "ארץ חדשה". ברעות לומדים גם תנ"ך בקריאה "יחפה" לפני שלומדים פרשנויות מסורטיות או מודרניות. תלמידינו הם " מגלי ארצות" .כל תלמיד, גם התלמיד החדש ביותר כותב כתבות מוסיקאליות מהשבוע הראשון במגמה. "אתה כתב מוסיקאלי . " "את כתבת מוסיקאלית" נאמר להם. "תתחיל לכתוב ". כמובן שהשאלה היא תמיד אותה שאלה: " מה לכתוב ? אני לא יודע/ת ". המתבגרים מסתכלים בחשדנות לדף ולעיפרון ולא יודעים מה לעשות. היכולת לנתח מוסיקה נרכשת. אנחנו מפתחים את האמון שהמתחיל אינו "טבולה רסה" אלא אדם צעיר חושב ומרגיש . אפשר "לדעת " באמצעות האינטואיציה לפני שאתה לומד מהו מרקם מונודי ומהו ההבדל בין "פרימה פרטיקה" ו"סקונדה פרטיקה". "תלמד לתת אמון במה שאתה מרגיש ". האם אתה שומע מוסיקה שמיימית או "פס-קול" לסרט מתח ? האם אתה /את שומעים צלילי מתח או הרפיה ? האם לדעתכם המוסיקה שאתם שומעים נכתבה לפני מאות שנים או מדובר במוסיקה בת-זמננו ? האם היא נכתבה בתקופת מלחמה או שלום ? האם המלחין ניסה להביע אושר עילאי או עצב ? כל שעור מתחיל עם חידה מוסיקאלית. שעורי ספרות המוסיקה מקדימים את שעורי התולדות. החידה מקדימה את הסיפור. תחומי תיאוריה, פיתוח שמיעה והרמוניה עוזרים להתפתחות החשיבה המוסיקאלית. אם התלמידים למדו באותו שבוע בשעור תיאוריה על מרווח הטרצה והיפוכו ,סקסטה , הם ישמעו בשעורי ספרות המוסיקה שירה מתוך טרוויאטה של ורדי. כל מקצועות המגמה ( תולדות, ספרות, סולפג' ופיתוח שמיעה, תיאוריה, הרמוניה, נגינה, מקהלה ) נלמדות בשיתוף מלא בין מורות המגמה . לשיתוף הפעולה ביננו יש מטרה מוסיקאלית - איטגרטיבית ומשמעות ערכית : דוגמה אישית עבור המתבגרים. עובדים בשותפות , לא בתחרות. כל אדם , בוגר או צעיר יכול לתרום בדרכו אם הוא לא מחפש להיות "הכי טוב" ביחס לחבריו. ההישגיות האקדמית חשובה . חשוב באותה מידה לפתח עבודת צוות, שותפות, התלהבות מהנושא ולא מהאגו. מגמת מוסיקה ברעות אין אינדיווידואליסטים. במגמת מוסיקה ברעות ישנם מתבגרים שונים שמממשים את הפוטנציאל שלהם מכיוון שהם לומדים יחד, עובדים יחד, מפרגנים ותומכים אחד בשני. הנער שכותב הכתבות בארבעה קולות יבקש את עזרתו של המתופף בביצוע שיר של עברי לידר. הנער שכותב כתבות מצוין יעזור לתלמיד שרק מתחיל לכתוב כתבות. הפסנתרן הקלאסי ישתתף בהרכב רוק על מנת לעזור לחבריו . נגן הגיטרה החשמלית יקשיב בכבוד רב לנוקטורנה של שופין או פרלודים של דביסי מכיוון שלמד את התחום ומכבד את חבריו. להלן דף הנחיות לכתבה מוסיקאלית לפני לימוד היצירה. אנא, כתב צעיר , תכתוב את מה שאתה שומע, מרגיש, חושב ? תאמין בעצמך וביכולתך לשמוע, להרגיש, לחשוב. 1. מתי לפי דעתך נכתבה המוסיקה ? 2. מהו לפי דעתך הסגנון המוסיקאלי ? 3. מהו לפי דעתך ההרכב המוסיקאלי שמבצע את היצירה ? מה שומעים ? 4. מהו המרקם של היצירה ? אם אין עדיין מספיק ידע והבנה אפשר לרשום : לא יודע/ לא יודעת. ( תדעו עם הזמן ) 5. האם הביצוע מרגש אתך ? אם כן, מה מרגש ? הדינמיקה, הצליל הזך, הפאתוס, השירה, הנגינה, המלודיה, ההרמוניה , הקצב ? 6. אם היית "רואה את המוסיקה " ( חזותית ) מה היית רואה ? 7. אם יש טקסט , האם הטקסט מדבר אליך? 8. מה "מדבר אליך " ומה לא ? 9. מה תזכור/י מהאזנה ליצירה ? 10. מדוע את/ה חושב/ת שבחרנו ביצירה זו להאזנה ? 11. ענה לכל השאלות , פעם שנייה, אחרי לימוד הקוגניטיבי של היצירה. ב. מושגים עיונים רוק, ג'אז, בארוק, התקופה הרומנטית, אסכולה וינאית הראשונה, אילתור, סונטה, צורת סונטה, סימפוניה, רצ'יטטיב, אריה, מודוסים, סולם, ועידת טרנט, ניגון, פיוט, אופרה בופה, אופרה סריה, כלים אידיופונים, מוטט, מיסה, לייטמוטיב, פוליטונליות, פוגה, פרלוד, פוליפוניה, טרובדורים וטרוברים, מדריגל, כיוון מושווה, הטרופוניה, סוויטה, קדנצה,, מוסיקה טונלית, מוסיקה אטונלית, קונצ'רטו, צלילים עיליים, אורטוריה, פסיון, אימפרסיוניזם, פרימיטיביזם, אקספרסיוניזם, כורוס, בסו קונטינואו, אקספוזיציה, רפריזה, מוסיקה אבסולוטית, מוסיקה תוכניתית , מוסיקה אנטיפונאלית, מוסיקה רספונסוריאלית, ועוד. המושגים נלמדים בהקשר הכולל של השעור ולא כמילון. כל מושג נלמד מתוך הקשבה, שירה, נגינה, ניתוח יצירות. הבקיאות משמעותית. 3.2 אסטרטגיות ההוראה-למידה בתכנית האסטרטגיה החשובה ביותר הינה אמינות הקשר : עיוני-מעשי. נציין 3 מרכיבים שאינם אסטרטגיה אלא פשט : 1. אהבה למוסיקה 2. רצון ללמד ורצון ללמוד 3. טיפוח יומיומי של ערך הסובלנות מבחינת אסטרטגיה הלמידה, אנחנו קרובים לג'ון דואי , כלומר התנסות בכוחות עצמים ולאחר מכן למידה עיונית. אנחנו מטפחים את החשיבה המוסיקאלית. אם נלמד את המתבגרים להאמין בחשיבה העצמית והמקורית שלהם, הם יצליחו בהמשך חייהם להיות מחוברים לעולם המוסיקה. הם יהיו סקרנים לדעת יותר. הלמידה היא התנסותית. התכנים הנלמדים לא נשארים על נייר. חדר מוסיקה הופך בתוך שניות לאולם קונצרטים . 3.3 דרכי הערכה של התלמידים - מבחנים - כתב מוסיקאלי צעיר : כתיבת כתבות מידי שבוע - דף התחברות למוסיקה - שעור לדוגמה שהתלמידים מעבירים - עבודה שנתית - הכתבות -סולפג' - תרגילי הרמוניה - הערכה עצמית - בדיקה עצמית ובדיקת החברים לקבוצה - עזרה דידקטית לחברי המגמה ( כעוזר הוראה ) - השתתפות בדיונים - כתיבת עיבודים למקהלת המגמה - כתיבת עיבודים למקהלה הבית ספרית - כתיבה מקורית בסגנון נתון - חברותא על פי נושא נתון - כתיבת כתבות מוסיקאליות "עיתונאים צעירים " - קונצרטים - הופעות במקומות התנדבות - מתכונת - מבחן בגרות פנימית בכיתה יב' כתבים מוסיקאלים ייתכן שבעוד כמה שנים תהיו עיתונאים צעירים בתחום המוסיקה תתחילו לכתוב כבר עכשיו ! מלחין יצירה תקופה סגנון הרכב מרקם אני שומע : אני חושב : אני יודע : אני מרגיש :