יום ד', ד’ בכסלו תשע”ח
דבר המנהל פרוייקטים מיוחדים רישום לתשע"ט מרחבים כיתתיים חדר מורים יצירת קשר English
 
 
התוכנית להכשרת עושי שלום עוסקת בטיפוח השלווה והרוגע במערכות יחסים פנימיים וחיצוניים : שלום עם עצמי, עם החברה, עם אלוהים. מדובר בעיסוק חדש , באנרגיה של הידברות, אנרגיה שניתן לרכוש באמצעות פרויקט בית ספרי.

תוכנית להכשרת עושי שלום רציונאל החינוך הישראלי ניצב אל מול בעיה עצומה שהולכת ומחריפה. האלימות היומיומית ההולכת ומתעצמת. תאונות דרכים, רצח במשפחה, מצבים של פגע וברח, יריבות בין בני אדם באמצע הרחוב, אלה רק מעט מאירועי היומיום במדינת ישראל. עם הספר חייב לטפח תרבות של הידברות , שיח אנושי, התנהגות של דרך ארץ. האתגר : חינוכו של נוער נפלא שחי ומתבגר במדינה הנמצאת מאז הקמתה בסכנה ביטחונית, נוער שחי ומתבגר בתנאי מלחמה . סכסוך מתמיד רושם בהתנהגותם של הנערים והנערות את פצעייה של המלחמה, את הפיגועים, את האיבה. התוכנית להכשרת עושי שלום אינה בשום פנים ואופן תוכנית פוליטית, אלא תוכנית פלורליסטית המחזקת השקפות עולם שונות. היא מבשרת על עשיית שלום בתוכנו : בין האדם לעצמו, בין האדם והחברה בה הוא חי, בין הזרמים השונים ביהדות. התוכנית להכשרת עושי שלום עוסקת בטיפוח השלווה והרוגע במערכות יחסים פנימיים וחיצוניים : שלום עם עצמי, עם החברה, עם אלוהים. מדובר בעיסוק חדש , באנרגיה של הידברות, אנרגיה שניתן לרכוש באמצעות פרויקט בית ספרי. בני אדם לא חייבים להסכים וטוב שכך. בנוסף, חוסר הסכמה לא מחייב יצירת סכסוכים אלימים אלא ההיפך, חוסר הסכמה הינו תנאי הכרחי לחינוך האדם החושב , המלמד לבטא את חשיבותו המקורית. הדרך התוכנית דורשת זמן ולכן חשוב להתחיל בה הכי מאוחר בכיתה ז' . התוכנית מתאימה גם לתלמידי החטיבה העליונה. ספר הלימוד הינו מקור להשראה. מדובר בספר מודולארי שניתן ללמד על פי פרקים נבחרים. הספר הוא מקור התחלתי לדיונים משמעותיים עם התלמידים. המחנך והמדריך בתנועות נוער יכולים ללמדו ללא קושי. גיל ההתבגרות הינו גיל הבחירות . הספר שלנו עוסק בנושא הגישור בין בני אדם, בשפת גוף, אומנות ומוסיקה, פרקים בהיסטוריה שלא נלמדים בתוכנית הלימודית בתחום הדעת, פילוסופיה, מדע, יהדות. השאלונים האישיים מאפשרים בירור עמדה בנושאים בהם הלחץ החברתי אינטנסיבי במיוחד. השאיפה של התוכנית הינה רכישת מיומנויות של תקשורת לא אלימה ויישומן בשטח בחיי היומיום. ספר הלימוד עוסק באספקטים שונים של משא ומתן. בנוסף לרכישת המיומנויות של משא ומתן, מתפתחת התובנה שלכל אחד זכות לכבוד. קל לכבד אדם שמסכים איתך. תלמידי הכשרת שלום לומדים לומר בכבוד רב : " אני לא מסכים איתך". מטרת התוכנית מטרת התוכנית הינה טיפוח כישורים חברתיים תוך אישיים ובין אישיים, טיפוח אינטליגנציה רגשית גבוהה והענקת ידע רלוונטי שתשמש לעזר ברגעים קשים , בגיל ההתבגרות. התוכנית פותחה בשנת 2004 על ידי ד"ר אריה גיגר ז"ל ואירינה גרציאני. התוכנית תרמה ליצירת אווירה לא אלימה בבית ספר רעות. החלום הגדול של הכותבים היה יצירת תשתית חינוכית ערכית ומוסרית שתאפשר, עם הזמן , לפתוח דף חדש בהבנת ה"אחר". ה"אחר" יכול להיות בן העם היהודי או בן לעמים הנמצאים בסכסוך עם מדינת ישראל. מטרת- העל של התוכנית הינה גם היום פיתוח חשיבה מורכבת של חיפוש אחרי רוגע, שלווה פנימית ושלום. האם השלום הפוליטי הינו אפשרי ? תשובתנו שהשלום כאורח חיים אפשרי. הוא מתחיל עם ה"אני" . התוכנית שלנו לא עוסקת בכוונה תחילה בשלום שבין העם היהודי לעם הפלסטיני. בעקיפין , התוכנית שלנו נמדדת ביחס שלנו ל"אחר". את ההזדמנויות ואת ההחמצות לשלום אנחנו נשאיר להנהגה הפוליטית. ספר הלימוד לא עוסק ב"ימין" ו"שמאול". הוא כן עוסק בחשיבה הוגנת , המאפשרת לצד השני לומר את דעתו. הספר עוסק בהיסטוריה ובמאבק הלגיטימי של העם היהודי לבנות מדינה יהודית בארץ ישראל. הספר מנסה לעזור בחיפוש אחרי האהבה שלנו - עצמנו במדינתנו. ספר הכשרת עושי שלום מחזק את הסנטימנט היהודי, את אהבת עם ישראל ומדינת ישראל. הספר נלחם בכל סוג של חשיבה גזענית. אני ממליצה ללמד את הפרק על מלחמות ישראל במקביל לפילוסופיה של לוינס. אפשר לחנך אדם להיות גיבור ובעל ערכים למדינתו האהובה ובנוסף לחנכו שאחריות ה"אחר" מוטלת עליו. זאת המשימה הגדולה, נצא לדרך ! בהצלחה