יום ד', ד’ בכסלו תשע”ח
דבר המנהל פרוייקטים מיוחדים רישום לתשע"ט מרחבים כיתתיים חדר מורים יצירת קשר English
 
 
תוכנית חינוך חברה מהווה חלק ממסע אישי של כל תלמיד ותלמידה במהלך התיכון. תהליכים של "למידה חברתית" דורשים זמן, כמו כל תהליך לימודי קוגניטיבי אחר. מטרות התוכנית הינן מטרות לטווח קצר ( גיבוש חברתי, אמון בעצמך, חיזוק תחושת היכולת האישית ) ומטרות לטווח ארוך ( מעורבות בחברה הישראלית ורצון להשפיע ולקחת מנהיגות ).

תוכנית חינוך חברה מאת אירינה גרציאני רכזת חינוך הרקע לפיתוח התוכנית והתפיסה הרעיונית של התוכנית בית-ספר "רעות" , קהילה דתית פלורליסטית מייסודו של ד"ר אריה גיגר ז"ל, הוקם בשנת 1999 על מנת לאפשר לילדים דתיים וחילונים ללמוד יחד , לגדול יחד, להתחנך על תשתית ערכים משותפת. אריה האמין בכוחו של החינוך הדתי פלורליסטי לאחד בין בני אדם שונים. הפלורליזם יכול להתקיים על בסיס ידע והבנה הדדית. תלמידי ומורי רעות נכחו בכנסת ב15.07.2008 , יום בו עבר במלאת הכנסת חוק החינוך המשלב, חוק מהפכני והיסטורי. (ביוזמת הרב מלכיאור ) . בצעד יוצא דופן של הערכה והוקרה , הקדיש הרב מלכיאור במליאת הכנסת את החוק להוגה הרעיון הפלורליסטי ומייסד בית ספר רעות- ד"ר אריה גיגר ז"ל. על רקע ההיסטורי של שינוי בדיכוטומיה "חינוך לדתיים " ו"חינוך לחילונים" , הצלחנו במהלך השנים לגבש תוכנית ערכית פלורליסטית. תלמידי רעות מקבלים כלים קוגניטיבים, חווייתים, התנהגותים שיעזרו להם להצליח בלימודים ללא דיסוננס עם מעורבותם החברתית. תוכנית חינוך חברה נבנתה לפני שנים רבות על ידי מייסד בית ספר רעות דר' אריה גיגר , מייסד רעות, בשותפות עם אביטל לוי כ"ץ מנהלת רעות ורכזי חברה שונים. תוכנית חינוך חברה בבית ספר רעות נכתבה על בסיס תוכנית הליבה של משרד החינוך (אגף חברתי קהילתי- מינהל חברה ונוער). בית ספר "רעות" מטפח את שילובם של התלמידים עם צרכים מיוחדים, לדוגמה ילדים עם שיתוק מוחין. בפעם הראשונה בתולדות מדינת ישראל, יצאה בקיץ 2010 משלחת תלמידים לפולין בה משולבים תלמידים "רגילים" ותלמידים על כסאות גלגלים. מטרות תוכנית חינוך חברה תוכנית חינוך חברה מהווה חלק ממסע אישי של כל תלמיד ותלמידה במהלך התיכון. תהליכים של "למידה חברתית" דורשים זמן, כמו כל תהליך לימודי קוגניטיבי אחר. מטרות התוכנית הינן מטרות לטווח קצר ( גיבוש חברתי, אמון בעצמך, חיזוק תחושת היכולת האישית ) ומטרות לטווח ארוך ( מעורבות בחברה הישראלית ורצון להשפיע ולקחת מנהיגות ). היעד של התוכנית חינוך חברה ברעות שאפתני : שינוי דמותו של בוגר התיכון, מאדם צעיר בעל השקפה סקטוריאלית לאדם בעל השקפה פלורליסטית, מעורב בעתיד מדינת ישראל ומוכן לתרום,להשפיע ולהנהיג. ממעוף ציפור , מטרת התוכנית מתמקדת בהצלחת המסע אישי של התלמיד בחמישה ערוצים ( היד הפלורליסטית ) : 1. הערוץ הקוגניטיבי : העיוני- לימודי 2. הערוץ ההתנדבותי: עשייה למען הזולת 3. הערוץ החברתי-קהילתי: עזרה הדדית בין כל הילדים וגיבוש קהילתי 4. הערוץ האישי: מימוש עצמי 5. הערוץ הדתי- רוחני : החיבור של האדם לעצמו פנימה , אל אלוהיו. 6. הערוץ ההתנהגותי : דרך ארץ כבסיס לתקשורת בין בני אדם התלמיד וצרכיו האדם הצעיר שיסיים בהצלחה את לימודיו ברעות, יהיה מסוגל לבחור לעצמו עולם תרבותי-ערכי מתאים לו מבלי לפסול עולמות תרבותיים אחרים. תלמידי רעות מגיעים מרקע שונה : א. הילדים מגיעים מכל זרמי היהדות ב. הילדים מגיעים מעולמות תרבותים שונים ג. הילדים הם בעלי יכולת לימודית אקדמית השונה זה מזה ד. הילדים הם בעלי יכולות ומגבלות שונות בכל התחומים. אנחנו משתדלים לתת מענה איטלקטואלי וחווייתי לכולם. אנחנו מחויבים למצוא בסיס תרבותי המאחד את כולם ברמה האנושית. התכנית מעצימה ומפתחת את הטוב הטמון בילדים "כאן ועכשיו" והיותם אזרחים מצוינים לעתיד במדינת ישראל. תוכנית חינוך חברה תתן מענה ( באמצעות סדנאות והרצאות ) גם לחיזוק המוטיבציה של התלמידים להצליח במבחני הבגרות, כאשר מבחני הבגרות מהווים אמצעים להצלחה בחיים ולא מטרה. התלמידים ילמדו לגייס את כוחותיהם המוערכים בתחום ההתנדבות ובפעילות חברתית ולהשתמש בהם בתהליכים לימודים . לילדים אין כסף אך יש זמן. ברעות מנסים לשכנע את התלמידים ש"עושה טוב מרגיש טוב" , שהפרט הוא חלק בלתי נפרד מהכלל וטובת הכלל חייבת להיות משמעותית בעיניי הפרט. במציאות הישראלית האינדיווידואליזם הוא במרכז. כל אחד עושה לביתו. ברעות אנחנו מנסים לחנך לערבות הדדית, מקפידים על "לחץ חברתי" של התנדבות ותרומה לחברה.ברעות הקהילה במרכז. הערוץ הדתי רוחני מהווה עבור התלמידים הדתיים והחילונים אתגר. על מנת לבנות שפה משותפת בין הילדים , הנהלת בית הספר משקיעה משאבים רבים בהענקת ידע רחב השייך לארון הספרים היהודי. אופציות שונות של פרשנות טקסטים, מזמינה אורחים רבים , בעלי רקע שונה, להשתתף בפאנלים שונים. בראשי חודש מתקיים חיבור ל"נשמה היהודית" על ידי הרקדות מיוחדות בתפילת הלל , שירה בציבור, שירה במקהלה, יצירת מוסיקה יהודית עכשיווית על פי טקסטים מסידור התפילה. המושג "משלב" הינו תרגום עברי של המילה פלורליזם - Pluralism החינוך הכללי ב"רעות" דומה לחינוך הכללי בבתי ספר יהודיים בתפוצות. זאת אולי, אחת הסיבות שתלמידים אמריקאים , צרפתים, אוסטראלים, קנדים, שהוריהם בשנת שבתון מגיעים לרעות. התוכנית החברתית ברעות מנסה לחזק את השייכות לעם היהודי ולמדינת ישראל. התכנית חינוך חברה מטפחת את כישורי המנהיגות החיובית של הלומדים בבית ספר . שאיפתנו היא לאפשר לתלמידנו לחזק רגישות והתחשבות כבני אדם המבינים את המתרחש סביבם ומגיבים בהתאם. תלמיד רעות הוא אדם לומד, בעל סקרנות ורצון להעמיק ולפרש את הנלמד. התלמידים הם בעלי ידע משמעותי כתוצאה מחשיפה רחבה, עולם תרבותי מגוון ותפיסה אחראית. באתר משרד החינוך "מנהל חברה ונוער" קיימים אלפי פעילויות ושעורי חינוך מעולים!!!! אני מזמינה אתכם להכנס לאתר . מומלץ מאוד !!! אתר נפלא ובני אדם מדהימים מובילים חינוך למצוינות ערכית : http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Noar/TechumeiHaminhal/ChinuchChevrathi/TochnithHalibahLeshaothChinuch.htm בנוסף לשיתוף הפעולה מחוץ לבית הספר עם אגף חברה ונוער , נעבוד בתאום ובשיתוף פעולה פנימי , על מנת לאפשר למידה רצופה לצד פעילות חברתית. סוד ההצלחה של תוכנית חינוך חברה בעיניי : תוכנית הליבה, ערכים של המסלול המשלב, שיתוף פעולה אמיתי בין בעלי תפקידים ומוסדות הנוער בתוך בית הספר. נעבוד יחד ! מבנה התוכנית השנה בכל כיתה יבחרו 2-3 נציגים ל: מועצת תלמידים ועדת הגינות ועד ניהול מעשר. כל ועדה תהיה מנוהלת על ידי רכז מהחטיבה העליונה. כיתות ז' : נושא מרכז : זהות אישית – חוליה בשרשרת הדורות 1. מעבר בין בית ספר יסודי לחטיבה 2. הגישות החינוכיות של יאנוש קורצ'אק ואריה גיגר 3. הכרה עם השפה הדתית פלורליסטית של בית ספר רעות 4. גיל ההתבגרות : אתגרים בשנת בת - מצווה ובר-מצווה 5. בניית הרגלי למידה עקבים מתוך אמון בעצמי : צוותי שיפור 6. אחדות עם ישראל בתפיסה הפלורליסטית ותוכנית שורשים 7. הכרה עם תפיסת " מנהיגות חיובית" , התנדבות ותרומה לחברה 8. הכרה עם תפיסת "תקשורת לא אלימה" 9. מעגל החגים היהודים בגיל ההתבגרות : " להיות עצמאי ולהיות שייך" 10. אחריות אישית : זהירות בדרכים, התנהלות כלכלית, התנהגות חברתית הוגנת 11. טקס הסיגד 12. כנס קורצ'אק כיתות ח' : נושא מרכז : זהות קבוצתית וקהילתית 1. היכרות מעמיקה עם רגשות – מודעות רגשית 2. לחץ חברתי מול חברות אמיתית 3. התבגרות בסביבה משתנה 4. מנהיגות חיובית בפעולה : התנדבות ואחריות בגישת קורצ'אק 5. פיתוח תודעה : גוף ונפש 6. טיפוח מוטיבציה לימודית כחלק מאורח חיים 7. הפלורליזם הדתי ובית ספר רעות 8. אחריות אישית : זהירות בדרכים, התנהלות כלכלית, התנהגות חברתית הוגנת 9. כנס מנהיגות – מחצית ב' 10. לימוד לקראת חנוכה בעזרת מגמת מדעים כיתות ט' : נושא מרכז : זהות יהודית וישראלית לאומית תרבותית 1. זהות : זהות אישית ופרטית, זהות קולקטיבית 2. תפקודי למידה : הצבת מטרות בלמידה 3. קבלת החלטות ובחירת מגמות 4. התמודדות עם מצבי סיכון : אלכוהול, סמים, תרבות פנאי מתירנית 5. להיות ביקורתי ולהיות שייך- סיום החטיבה הצעירה ומעבר לחטיבה העליונה 6. גיוס כוחות אישים מהתנדבות לתהליכים לימודים 7. הפרט בתוך הקהילה . הקהילה בחייו של הפרט 8. התנדבות ותרומה לחברה 9. אחריות אישית : זהירות בדרכים, התנהלות כלכלית, התנהגות חברתית הוגנת 10. טקס רבין 11. יום המשפחה - א' באדר 10.02 כיתות י' : נושא מרכז : מחויבות חברתית ואזרחית 1. דיבור אמת "אני עם עצמי" במסע שבין החטיבה הצעירה והתיכון 2. לא לפחד מהצלחה : איך מצליחים בכל התחומים לימודי, התנדבותי, חברתי, דתי-רוחני, התנהגותי 2. הכנה מנטאלית למבחני הבגרות הראשונים 3. אהבה , התאהבות וגבולות 4. להיות אדם מכובד ולתת כבוד לאחרים 5. מיומנויות למידה מ"א" ועד "ת" 6. התמודדות במצבי משבר וסיכון מתוך משמעת עצמית ואמון בעצמי 7. תעודת בגרות חברתית : רקע, הבנת הנושא, מעשים 8. יחסי גומלין בין הפרט לחברה מתוך גישה של אחריות 9. חברות ושותפות 10. תכנון זמן : האם הזמן שולט בנו או אנחנו בו ? 11. רגע לפני קבלת תעודת זהות : זהות, בחירה אישית, קבלת החלטות. 12. תרבות הפנאי : שעות בילוי, מקומות בילוי 13. טקס יום הנתינה - לפני היציאה לחופשת פסח 14. יום ירושלים כיתות יא : נושא מרכז : לחיות במדינה יהודית דמוקרטית 1. המסגרת המשפחתית 2. תעודת בגרות חברתית מהיבט הרצון של האדם הטוב 3. הפייסבוק 4. התמודדות עם מצבי סיכון ומשבר 5. התמודדות עם כישלון 6. זהות יהודית וישראלית 7. הצו הראשון: הכנה לראיונות 8. זהירות בדרכים : רשיון נהיגה 9. תפיסה כלכלית צודקת 10. טקס יום השואה 11. לימוד לקראת שבועות בעזרת מגמת תושב"ע מוגבר כיתה יב : נושא מרכז : לקראת אחריות אזרחית ולאומית 1. הכנה לגיוס לצה"ל, שירות לאומי ומכינות 2. להיות אדם אוהב : אהבה לחברים, אהבה לבני זוג, אהבה לבית הספר אהבה למשפחה, אהבה למדינת ישראל , לדת ולעם היהודי. 3. סיום בית הספר ופרידה 4. לעשות דברים משמעותים בשנה האחרונה בתיכון 5. התנדבות ותרומה למדינה 6. קשר עתידי עם בית הספר מהמלצות ליחידות צה"ל ועד ל"גלגל הצהלה עתידי" 7. קבלת החלטות מתוך קור רוח ושיקול דעת 8. מקומות עבודה משתנים ומשכורות 9. ביטחון עצמי : מה יש לי להציע למסגרות שונות 10. תעודת בגרות, מבחנים פסיכומטרים - האם אני מוכן ? 11. להיות מנהיג , עם או בלי תואר מנהיגות, במדינת ישראל 12. טקס יום הזיכרון לחיילי צה"ל 13. פורים